استنلس استیل چیست؟

استنلس استیل چیست؟ آیا با ویژگی‌ و کاربردهای آشنایی دارید؟ انواع استنلس استیل چیست؟ ما در ادامه به بررسی این نوع فولاد می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

محصولات مرتبط: لرزه گیر آکاردئونی فلنجدار ارتعاشات صنعتی ایران

استنلس استیل چیست؟

استنلس استیل نوعی فولاد است که در برابر زنگ زدگی و خوردندگی مقاوم می‌باشد و ویژگی‌هایی که آن را متمایز از فولاد معمولی می‌کند این است که در مقابل برخورد هوا و رطوبت به آن لک ایجاد نمی‌شود. علت این مقاومت وجود حداقل 11 درصد کروم و 1.4 درصد کربن است. وجود کروم در فولاد باعث ایجاد خاصیت محافظت در مقابل خورندگی می‌شود و با افزایش کروم میزان این خاصیت افزایش می‌یابد.

وجود کروم، آلیاژی از آهن و نیکل در این فولاد به عنوان یک محافظ عمل می‌کند که اگر خراشی روی سطح آن ایجاد شود این لایه می‌تواند خودش را ترمیم کند.

محصولات مرتبط: شیر پروانه ای فلنجدار مهاب آب ایرانیان

انواع استنلس استیل

استنلس استیل‌ها بر اساس میزان اجزای آلیاژی خاصی که دارند زیر سختار استنلس استیل را کنترل می‌کنند و بر این اساس انواع مختلفی دارند که عبارتند از:

  • استنلس استیل آستنیتیک

بزرگ‌ترین گروه خانواده استنلس استیل‌ها هستند. به دلیل خواص زیاد و مقاومت بالایی که در برابر خورندگی و زنگ زدگی دارند از محبوب‌ترین و پر استفاده‌ترین فولادهای ضد زنگ می‌باشند و همچنین به دلیل داشتن قدرت و قابلت انعطاف پذیری عالی در بیشتر موارد کاربرد دارند. در مقایسه با سایر انواع استنلس استیل‌ها دارای محتوای نیکل بسیار زیادی هستند. فولادهای آستینی به دلیل قابلیت جوش و چکش خواری بسیار معروف هستند.

نمونه‌ها پرکاربرد این نوع استنلس استیل:

  • استنلس استیل 304

یکی از دلایل استفاده از این نوع، با دوام و ضد زنگ بودن آن در محیط‌های مرطوب است. استیل 304 دارای 8 درصد نیکل و 18 درصد کروم و کمتر از 0.08 درصد کربن می‌باشد که این مقدار کربن خاصیت غیر مغناطیسی بودن به وجود آورده است و وجود نیکل و کروم باعث ایجاد خاصیت ضد زنگی شده است.

استنلس استیل 304 کاربردهای فراوانی دارد نظیر:

ابزار پخت و پز، کارد و چنگال، سینک، تجهیزات سلف، بیمارستان‌ها، غذا و نوشیدنی‌ها، داروسازی، نفت و گاز و…

  • استنلس استیل 316

در محیط‌هایی که مقاومت بیشتری از استیل 304 نیاز است از این نوع استفاده می‌شود. مقدار کروم موجود در این نوع 18 درصد و میزان نیکل 12 درصد است. افزایش نیکل و دارا بودن حدود 3 درصد مولیبدن در این نوع باعث ایجاد مقاومت بیشتر در برابر خورندگی و حفره دار شدن نسبت به استیل 304 شده است. به همین دلیل برای محیط‌های اسیدی گزینه بهتری خواهد بود.

موارد کاربردی استنلس استیل 316:

ظروف برای نگهداری انواع مایعات و جامدات خورنده، محیط‌های حاوی کلر و آلودگی‌های دریایی، تجهیزات صنعتی مواد شیمیایی، نفتی و معدنی، آب‌های شیرین، لوله‌ها، تجهیزات دارویی و پزشکی، صنایع کاغذ و خمیر کاغذ، کنترل آلودگی.

  • استنلس استیل 309

این نوع به فولادهای نسوز معروف هستند و از نظر مقاومت در برابر خورندگی و زنگ زدگی بین 304 و 316 می‌باشد. عنصرهای نیکل و کروم در این نوع بیشتر از 304 است به همین دلیل در مقابل دماهای بالاتر مقاوم‌تر هستند و همچنین به دلیل نداشتن عنصر مولیبدن نسبت به 316 از مقاومت کمتری برخوردار می‌باشد.

از جمله کاربردهای این نوع فولاد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

صنایع شیمیایی، ظروف دما بالا، قطعات کوره، صنعت سیمان، صنعت هوا فضا، سیستم‌های اگزوز و…

محصولات مرتبط: توری استیل

  • استنلس استیل فریتیک

چندین سال قبل فریتیک‌ها به دلیل درصد بالای کربن از محبوبیت کمتری نسبت به گروه قبلی برخوردار بودند زیرا مقدار زیاد کربن باعث شکنندگی سریع‌تر می‌شود و بعدها با استفاده از کربن‌زدایی این گروه وارد عرصه بازار شد.

فریتیک‌ها عمدتا از کروم تشکیل شده‌اند و دارای 0.10 درصد کربن می‌باشند. این نوع فولادها ویژگی‌های مغناطیسی، سخت کاری پایین، مقاومت در دماهای بسیار بالا را نیز دارا هستند.

نمونه پر کاربرد فریتیک، استنلس استیل 430 است که در آن خاصیت چکش خواری بسیار بالا و مقاومت نسبت به خوردگی اتمسفری عالی می‌باشد.

موارد کاربردی استنلس استیل 430:

سینک ظرفشویی، توالت، طراحی تجهیزات داخلی و…

  •  مارتنزیتیک

از لحاظ ساختاری مشابه فولادهای فریتی هستند و تنها تفاوت اصلی آن‌ها در میزان کربن استفاده شده در آن‌ها است که میزان کربن این نوع حدود 1 درصد و در فریتی حدود 0.10 می‌باشد. به دلیل کربن زیاد این نوع فولادها سخت و غیر قابل جوشکاری هستند و در شرایطی که نیازمند استحکام بالا هستند استفاده می‌شوند.

از جمله کاربردهای فریتیک‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

چاقوهای خانگی معمولی، تیغ‌های جراحی و…

  •  داپلکس

داپلکس‌ها ریز ساختار آستینیک و فریتیک را دارند و بطور کلی ترکیبی از خواص مثبت این دو را دارا هستند.

دارای مقاومت در برابر خورندگی بالا، استحکام بالا، نیکل کم‌تر و کروم بالاتر نسبت به آستینیک‌ها می‌باشند.

داپلکس‌ها بسیار پر کاربرد در صنعت نفت زیر آب می‌باشند. این عمدتا به دلیل مقاومت بسیار بالای آن در برابر خورندگی است که اجازه می‌دهد ماهیت خورنده آب نمک را در مدت طولانی تحمل کند.

محصولات مرتبط: شیر یکطرفه بین فلنجی استیل

ما در این مقاله به بررسی استنلس استیل چیست؟ و انواع استنلس استیل پرداخته‌ایم. امیدواریم که مطالب آن مفید و کاربردی واقع شده باشد. برای بهبود عملکرد ما در این وبسایت نظرات و پیشنهادات خود را ارسال نمایید.

سبد خرید فروشگاه