انواع شیرآلات کنترلی

انواع شیرآلات کنترلی چیست؟ شیرآلات کنترلی گونه‌ای از شیرآلات صنعتی هستند که در سیستم‌های کنترلی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه به بررسی دقیق‌تر و کامل‌تر این نوع شیرآلات و انواع آن می‌پردازیم.

محصولات مرتبط:شیر هوا دو جت مهاب آب ایرانیان

 تعریف شیرآلات کنترلی

همانطور که از نام آن پیداست از این نوع شیرآلات جهت کنترل جریان گازها، سیالات، دما و فشار استفاده می‌شود. کنترل بدون دخالت انسان صورت می‌گیرد و به وسیله کنترلر باز یا بسته می‌شوند.

نیرویی که برای باز و بسته کردن این شیرآلات استفاده می‌شود معمولا یکی از نیروهای الکتریکی، هیدرولیکی یا پنوماتیکی است.

یکی از معروف‌ترین کاربردهای این نوع شیرآلات در صنعت نفت و گاز است.

شير كنترل شامل يك شير  می‌باشد كه به يك مكانيزم محركه متصل است که توانایی تغيير عنصر کنترل کننده سيال را دارد و اين تغيير بر اساس سيگنالی است كه از سيستم كنترل دريافت می شود.

از ویژگی‌های بسیار مهمی که این شیرآلات دارند این است که می‌توان با استفاده از آن فشار موجود را کنترل کرد و اجازه نداد که فشار از یک حد معینی بالاتر رود. علاوه بر این برای کنترل دما نیز می‌توان از این نوع شیرآلات استفاده کرد.

محصولات مرتبط: شیر فشار شکن مهاب آب ایرانیان

انواع شیرآلات کنترلی

شیرآلات کنترلی انواع مختلفی دارند که در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی مورد استفاده قرار می‌گیرند. انواع شیرآلات کنترلی عبارتند از:

  • زاویه‌ای

شیرآلات زاویه‌ای نوعی از شیرآلات هستند که برای تنظیم جریان سیالات مورد استفاده قرار می‌گیرند و به صورت دستی کار می‌کنند. کاربرد این نوع شیرآلات زمانی است که نمی‌توان از شیرآلات معمولی به دلیل دمای بالا استفاده کرد زیرا از مقاومت حرارتی بسیار بالایی برخوردار هستند. از این شیرآلات اکثرا در محیط‌های انفجاری استفاده می‌شود. در دو نوع بدنه استیل و برنجی تولید می‌شوند که با توجه به شرایط محل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • چرخشی

شیرآلات چرخشی که نام پروانه‌ای نیز شناخته شده‌اند متشکل از دو صفحه هستند که به صورت چرخشی با سرعت عمل بسیار بالا کار می‌کنند و این امکان را فراهم می‌کنند که بتوان جریان گاز و سیالات را تنظیم کرد. از این نوع عمدتا در موتورهای بخار و بنزین و در کوره‌های صنعتی استفاده می‌شود.

  • دیافراگم

شیرهای کنترلی دیافراگم یا شیر پرده‌ای از سه پخش بدنه، دیافراگم، سرپوش تشکیل شده است. این نوع شیرها با استفاده از نیروی الکتریکی، هیدرولیکی، پنوماتیک یا دستی کار می‌کنند.

  • گلوب

شیر کنترلی گلوب نوعی دیگر از شیر کنترلی بشمار می‌رود و به دلیل گرد بودن به آن گلوب می‌گویند که در صنایع پتروشیمی، نفت، گاز، آب و فاضلاب و حتی سیالات دارای ذرات جامد از این نوع بسیار استفاده می‌شود و کاربرد بیشتری دارد.

  • سوپاپ‌های هوادار

همانطور که از نام آن پیداست این نوع شیر از فشار هوا برای تولید حرکات خطی و دایره‌ای استفاده می‌کند. این نوع شیرآلات توسط پیستون یا دیافراگم پشتبانی می‌شوند و به صورت دریچه‌های دوطرفه، سه طرفه و چهار طرفه طراحی شده‌اند.

  • شیرهای استوانه‌ای کشویی

از نوع شیرها در موتورهای بخار آب استفاده می‌شود و در واقع می‌تواند مقدار بخار را کنترل کند. همچنین برای کنترل انتشار گازهای خروجی از آن استفاده می‌شود. امروزه از این شیرآلات در خودروها به منظور کاهش مصرف بنزین نیز استفاده می‌کنند.

  • دریچه‌های پیستون زاویه‌ای

این نوع شیرآلات مناسب برای سرعت‌ و دماهای بالا می‌باشند و به کمک نیروی محرک پنوماتیک کنترل می‌شوند و شامل یک نوع پیستون محرک هستند که از آن برای تهیه حرکات خطی استفاده می‌شود.

محصولات مرتبط: شیر کنترلی پنوماتیک

عوامل تاثیر گذار روی قیمت شیرآلات کنترلی

همانطور که می‌دانید عوامل مختلفی می‌توانند در تعیین قیمت این نوع شیرآلات تاثیر بگذارند. این شیرآلات انواع مختلفی دارند که هر یک ویژگی‌ها و مشخصات فنی مربوط به خود و کاربردهای مختلفی را دارند.

از جمله این عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نوع و مدل
  • کیفیت مواد اولیه
  • برندهای مختلف تولیدکننده

بی شک شما برای خرید شیرآلات کنترلی نیازمند داشتن اطلاعات دقیق در ارتباط با قیمت هر یک از آن‌ها هستید تا بتوانید از میان انواع مختلف این نوع شیرآلات بهترین و کاربردی‌ترین را با توجه به بودجه و نیاز خود انتخاب و خریداری کنید.

بیشتر بخوانید: انواع شیر های صنعتی و کاربرد آنها

امیدواریم که از مطالعه این مقاله لذت برده باشید و مطالب آن مفید و کاربردی واقع شده باشد. ما در شرکت شیر صنعتی محصولات صنعتی را موجود داریم که با امکان بررسی دقیق هر یک می‌توانید انتخابی درست داشته باشید.

سبد خرید فروشگاه