انواع شیرهای پنوماتیک

انواع شیر پنوماتیک

در گذشته در یک مقاله توضیه دادیم که شیر پنوماتیک چیست و چه کاربردی دارد. امروز می‌خواهیم درباره انواع شیرهای پنوماتیک توضیحاتی را ارائه دهیم. پس با ما همراه باشید.

 

بیشتر بخوانید: شیر پنوماتیک

 

شیرهای پنوماتیکی که شیرهای کنترل جهت نیز نامیده می‌شوند، ممکن است با استفاده از چندین روش مختلف طبقه‌بندی شوند که عبارتند از: تعداد پورت های ورودی و خروجی که دارند، تعداد مسیرهای جریان یا موقعیت‌های سوئیچینگ موجود، مکانیزمی که برای باز کردن یا بستن پورت‌ها استفاده می‌شود و موقعیتی که دریچه در حالت غیر فعال قرار دارد. شیرهای پنوماتیک بر اساس موارد گفته شده، انواع مختلفی دارد:

  • دو طرفه
  • سه طرفه
  • چهار طرفه
  • افست فنری

محصول مرتبط: شیر کنترلی پنوماتیک

 

انواع شیرهای پنوماتیک

شیرهای پنوماتیک کنترل جهت دو طرفه

یک شیر جهتی دو طرفه هوا را در دو جهت از دو درگاه که می‌توانند باز یا بسته باشند عبور می‌دهد. اگر دریچه‌های سوپاپ بسته باشند، هوا نمی‌تواند از شیر عبور کند. اگر پورت‌ها باز باشند، هوا ممکن است از درگاه اول از طریق شیر و از طریق درگاه دوم یا در جهت مخالف حرکت کند.

 

 

 

شیرهای پنوماتیک کنترل جهت دو طرفه

 

شیرهای کنترل جهت در هر مدار پنوماتیکی حیاتی هستند و جریان هوا را برای کنترل سرعت یا توالی عملیات هدایت یا مسدود می کنند. یکی از روش‌های طبقه‌بندی شیرهای کنترل جهت، توسط مسیرهای جریان در شرایط عملیاتی مختلف است. عوامل مهم تعداد موقعیت های احتمالی شیر و تعداد پورت ها و مسیرهای جریان است. در اینجا برخی از تنظیمات اولیه وجود دارد.

 

محصول مرتبط: شیر پروانه ای ویفری اهرمی مهاب آب ایرانیان

 

شیرهای دو طرفه، دو حالته

شامل دو پورت متصل به یک گذرگاه است که می‌تواند برای کنترل جریان از طریق شیر باز یا مسدود شود. معمولاً یک شیر برقی فعال شده با برق، قرقره یا پاپ سوپاپ را به جریان مستقیم تغییر می‌دهد. این شیر یک عملکرد روشن و خاموش آسان را ارائه می‌دهد که بسیاری از سیستم‌ها از آن برای قفل کردن، جداسازی و اتصال بخش‌های مختلف سیستم استفاده می‌کنند.

 

محصول مرتبط: شیر پروانه ای فلنجدار مهاب آب ایرانیان

 

شیرهای سه طرفه دو حالته

 شامل سه پورت است که از طریق معابر درون بدنه شیر متصل می‌شوند. سوپاپ‌ها یک درگاه خروجی را تحت فشار قرار داده و تخلیه می‌کنند تا یک سیلندر تک اثره را کنترل کنند یا یک سوپاپ دیگر را راه‌اندازی کنند.

شیرهای سه طرفه هوای تحت فشار را به سمت انتهای درپوش سیلندر هدایت می‌کنند. جابجایی قرقره به موقعیت شدید دیگر جریان و فشار را به محرک مسدود می‌کند. محرک به گذرگاه اگزوز متصل است. بنابراین نیروی فنر یا گرانش باید میله را به موقعیت اصلی خود بازگرداند.

 

شیرهای سه طرفه دو حالته

دریچه‌های سه طرفه نیز ممکن است به صورت جفت برای کارکردن یک سیلندر دو طرفه استفاده شوند، بنابراین جایگزین یک شیر چهار طرفه می‌شوند. استفاده از شیرهای سه طرفه جفتی را به جای چهار طرفه در مواقعی که سرعت سیلندر بالا ضروری است در نظر بگیرید. اتصال نزدیک سوپاپ‌های سه طرفه به درگاه های سیلندر، فشار برگشتی سیلندر و افت فشار در خطوط را کاهش می‌دهد و سرعت سیلندر بالاتری را ممکن می‌سازد. دریچه‌ها همچنین برای صرفه جویی در هوای فشرده در کاربردهای چرخه ای بالا یا زمانی که موقعیت های میانی مورد نیاز است استفاده می‌شود.

 

محصول مرتبط: شیر گیوتینی زبانه استیل مهاب آب ایرانیان

 

شیرهای چهار طرفه دو حالته

 دارای چهار یا پنج پورت با دو یا سه موقعیت. یک شیر دو حالته دارای دو مسیر جریان مجزا در هر موقعیت برای فعال کردن و معکوس کردن سیلندرها، محرک‌های دوار یا موتورهای دو طرفه است. قرقره جریان را از درگاه فشار هدایت می‌کند در حالی که پورت محرک دیگر در همان زمان به اتمسفر تخلیه می‌شود.

در نسخه پنج پورت دو حالته، شیر چهار طرفه دارای پنج پورت مجزا است که پیکربندی‌های مختلف سوپاپ مانند دو درگاه اگزوز یا فشار متفاوت را ارائه می‌دهد. به عنوان مثال، در مورد دوم، سوپاپ ممکن است فشار بالایی را برای به حرکت درآوردن یک سیلندر و ایجاد نیروی گیره بالا تامین کند، اما فشار کمتری (از یک رگولاتور) برای آزاد کردن گیره ارائه دهد. استفاده از فشار کمتر باعث صرفه جویی در انرژی می‌شود.

چهار طرفه، سه حالته

شیرها در نسخه‌های پنج پورت نیز موجود هستند. رایج ترین شرایط مرکز برای این شیرها “همه پورت‌ها مسدود شده” و “مرکز اگزوز” هستند. دو موقعیت انتهایی شیر چهار درگاهی و چهار طرفه، موقعیت‌های قدرتی شیر هستند که حرکت محرک را کنترل می‌کنند. موقعیت مرکزی برای برآوردن برخی نیازهای سیستم، مانند قفل کردن یک محرک یا شناور کردن آن، طراحی شده است.

 

محصول مرتبط: شیر پروانه ای ویفری گیربکس دار مهاب آب ایرانیان

 

شیرهای پنوماتیک افست فنری

این نوع طبقه‌بندی دریچه‌های پنوماتیکی به نحوه تغییر جهت جریان هوا اشاره دارد. به عنوان مثال، در یک شیر جهت دار دو طرفه، شیر یا باز است (جریان هوا فعال است) یا بسته است (از جریان هوا جلوگیری می شود). برای اینکه هر پورت یک موقعیت باز یا بسته به خود بگیرد، یک محرک یک قرقره سوپاپ را در موقعیت خود قرار می‌دهد. برای آزاد کردن قرقره سوپاپ و بازگرداندن شیر پنوماتیک به موقعیت قبلی خود، یک فنر قرقره را آزاد می‌کند. شیر جهت دو طرفه که به این صورت عمل می‌کند، شیر افست فنری نیز نامیده می‌شود.

امیدواریم از خواندن مقاله انواع شیرهای پنوماتیک رضایت داشته باشید. در ادامه نظرات خود را برای ما قرار دهید.

سبد خرید فروشگاه