انواع فلنج چیست؟

انواع فلنج چیست؟ آیا با فلنج‌ها و انواع آن آشنا هستید؟ کاربرد انواع فلنج چیست؟ شیر صنعتی مقاله‌ای را در این زمینه طراحی کرده است تا شما بتوانید بطور کامل با انواع فلنج و کاربرد آن‌ها آشنا شوید. با ما همراه باشید.

محصولات مرتبط: شیر پروانه ای فلنجدار مهاب آب ایرانیان

فلنج چیست؟

فلنج‌ها قطعات مدوری هستند که روی سطح آن‌ها یک سری سوراخ تعبیه شده است. از این قطعات برای اتصال دادن لوله‌ها و اقلام آن به تجهیزات استفاده می‌شود. این قطعات به حالت جفتی و به وسلیه پیچ و مهره یا گسکت (آب بند) دو قطعه را به یکدیگر متصل می‌کنند و به آسانی باز و بسته می‌شوند.

در مواردی این قطعه جایگزین مناسبی برای جوشکاری است زیرا فلنج‌ها به وسیله پیچ و مهره اتصال می‌یابند و به راحتی قابل جدا سازی هستند و در مواردی در جوشکاری این جدا سازی به این سادگی نیست و باید بریده شده و دوباره جوش داده شود.

یکی از پر کاربردترین اتصال دهنده‌های لوله، شیرآلات و قطعات به یکدیگر فلنج‌ها هستند. از دیگر کاربردهای آن می‌توان به تغییر مسیر و تغییر قطر لوله‌ها اشاره کرد.

محصولات مرتبط: لرزه گیر آکاردئونی فلنجدار فلکسور

انواع فلنج چیست؟

فلنج‌ها انواع مختلفی با کارایی‌ مختلف دارند که در ادامه به بررسی انواع فلنج می‌پردازیم.

  • با سطح ساده

این نوع فلنج‌ها همانطور که از نامشان پیداست دارای سطح صاف و مقطع هستند. از این نوع در اتصالات شیرها، اتصالات چدنی و اتصالات با فشار و دمای کم و جاهایی که نشتی مهم نیست، استفاده می‌کنند. از نظر قیمت ارزان‌ترین نوع فلنج در بازار است.

  • نر و ماده

فلنج نر و ماده چیست؟ این فلنج حتما باید بصورت جفتی ساخته شود به این صورت که سطح یکی دارای برآمدگی و سطح دیگری دارای تورفتگی باشد. معمولا سطح برآمده دارای ارتفاع 6.4 میلی‌متر و سطح فرورفته 5 میلی‌متر می‌باشد.

این نوع فلنج در پتروشیمی، صنعت نفت وگاز و… کاربرد دارد.

  •  گردن دار جوشی

این نوع دارای یک گردن به شکل مخروطی متصل به مرکز بوده و شعاعی که دارد با قطر لوله برابر است. کاربرد این فلنج در فشارهای بالا و دماهای بسیار پایین (زیر صفر) می‌باشد علاوه بر این برای زمان‌هایی بارهای ارتعاشی و نوسانی وجود دارد نیز کاربرد دارد. این نوع به وسیله جوشکاری به گردن لوله متصل می‌شوند.

  • اسلیپان

فلنج اسلیپان چیست؟ از این فلنج در تمامی فشارها می‌توان استفاده کرد و جوش داخلی آن نسبت به بقیه فلنج‌ها از جمله گردن‌دار بیشتر است. یکی از معایب آن این است که ابتدا باید جوشکاری انجام شود سپس اتصالات. مقاومت این نوع فلنج‌ها نسبت به فشارهای داخلی 2/3 فلنج گردن‌دار می‌باشد و در شرایطی این فشار تا 1/3 کاهش می‌یابد. کاربرد این فلنج در سیستم‌های معمولی است زیرا نصب آن آسان می‌باشد.

  •  ساکت جوشی

ساکت جوشی یکی دیگر از انواع فلنج می‌باشد و دارای فرورفتگی است که لوله داخل آن قرار می‌گیرد و بطور معمول در اندازه‌های کوچک ساخته شده و در فشارهای بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع فلنج‌ها هم از داخل و هم از خارج جوشکاری می‌شوند که اگر از داخل جوشکاری شوند مقاومت استاتیکی و مقاومت خستگی در آن افزایش می‌یابد. از معایب این فلنج هم این است که ابتدا باید جوشکاری انجام شود سپس اتصالات.

  •  رزوه‌ای

درون این فلنج‌ها رزوه کار شده است. به فلنج رزوه‌ای، دنده‌ای نیز می‌گویند. این نوع قابلیت اتصال بدون جوشکاری به لوله را دارا هستند و برای لوله‌های کوچک و یا نازک مورد استفاده قرار نمی‌گیرند زیرا برش روی لوله امکان پذیر نیست لذا باید لوله‌های ضخیم‌تر انتخاب شوند و برای فشار و دمای بالا مناسب هستند. این نوع فلنج‌ها به دلیل رزوه بصورت پیچی به لوله‌های دارای رزوه خارجی متصل می‌شوند.

  •  کور

بدون سوراخ تولید می‌شوند و برای مسدود کردن انتهای خطوط لوله‌ها، شیرآلات و… استفاده می‌شوند به همین دلیل مقطعی برای عبور مایعات ندارد و در سایزهای بزرگ تولید می‌شوند. این نوع فلنج‌ها مقاوم در برابر بیشترین فشار نیز هستند.

  •  لبه دار

فلنج لبه دار یا لپ جوینت یکی دیگر از انواع فلنج هستند که برای اتصالات ته کوب استفاده می‌شوند و قابلیت این را دارد که بر روی محور خود چرخش داشته باشد. یکی از کاربردهای آن در مواردی است که زنگ خوردگی مهم و در معرض خورندگی باشد که استفاده از این نوع فلنج اقتصادی نیز می‌باشد ولی استقامت آن در برابر خستگی بسیار کم‌تر از فلنج گردن‌دار است.

  •  ته کوب

از ته کوب همیشه با لبه دار به عنوان فلنج پشتی استفاده می‌شود. از این نوع در فشارهای کم و غیر بحرانی استفاده می‌شود که ارزان نیز می‌باشد.

محصولات مرتبط: لرزه گیر آکاردئونی جوشی مهاردار فلکسور

امیدواریم که از مطالعه این مقاله لذت برده باشید و اطلاعاتی که ارائه کردیم مفید و کاربردی واقع شده باشد. با ارسال نظرات و پیشنهادات خود ما را در زمینه ارائه خدمات و مقالات بیشتر یاری کنید.

سبد خرید فروشگاه