نگهداری و افزایش طول عمر شیرآلات صنعتی

نگهداری و افزایش طول عمر شیرآلات صنعتی

راهکارهای مهم در نگهداری و افزایش طول عمر شیرآلات صنعتی به چه صورت است؟ شير وسيله‌ای مكانيكي است براي بستن يا به عبارت ديگر تغيير دادن فشار جريان مايع عبوري از آن. عمل تنظيم يك شير با حركت عنصر دريچه‌اي شكل مي‌باشد كه بر روي ميله در خارج بدنه شير قرار گرفته است. اين يك تعريف ابتدايي از يك شير است و نشان مي‌دهد كه شير در حقيقت يك وسيله بسيار ساده است. يك بدنه دارد كه در برگيرنده فشار سيال است، يك دريچه براي بستن يا تنظيم عبور سيال از لوله و يك دسته براي تغيير موقعيت دريچه شير. امروزه شيرهاي صنعتي براي پروسه‌هاي متنوع ايفاي نقش مي‌كنند. ما در این مقاله قصد داریم شما را با انواع روش‌های درست نگهداری شیرآلات آشنا کنیم تا بتوانید طول عمر شیرآلات مصرفی افزایش دهید. پس با ما همراه باشید.

نگهداری شیرآلات

شیرآلات صنعت آب به علت جنس و ساختار مستحکمی که دارند معمولا عمرطولانی خواهند داشت اما در مواقعی ممکن است این شیرآلات آسیب پذیر باشند، شناخت آسیب های احتمالی و جلوگیری از آنها تاثیر مهمی در افزایش طول عمر شیرآلات خواهد داشت. نگهداری از شیرآلات فقط شامل روش صحیح تمیز کردن آن‌ها نیست، بلکه توانایی عیب یابی و بر طرف کردن ایرادات ساده شیرآلات توسط خود کاربران نیز یکی از بخش‌های مهم نگهداری از شیرآلات است.

بیشتر بخوانید: جلوگیری از خوردگی اتصالات صنعتی

استفاده از پاک کننده‌های طبیعی و صنعتی برای نظافت شیرآلات با آبکاری‌های گوناگون بسیار رایج است اما اینکه کدام رنگ شیر را به چه ماده‌ای تمیز کنیم تا به آبکاری آن آسیبی وارد نشود، بحثی تخصصی‌تر است. درست مانند چکه شیرآلات که انواع و علل گوناگون دارد و لزوما فقط از سر علمک شیر آب اتفاق نمی‌افتد. پس از خرید شیرآلات، آگاهی از چنین مواردی به افزایش عمر مفید، دوام بیشتر شیرآلات و هزینه کمتر تعمیر شیرآلات می‌انجامد. در ادامه بخش‌های مختلف نگهداری از شیرآلات به تفکیک بررسی کرده‌ایم.

راهکارهای مناسب جهت نگهداری و افزایش طول عمر شیرآلات صنعتی

  • استاندارد اصلی قابل اجرا

با توجه به اینکه این بخش اغلب فراموش می‌شود اما یکی از مهمترین نکاتی است که هنگام انتخاب شیرآلات باید به آن دقت کنید. دو استاندارد اصلی در بازار شیرآلات صنعتی وجود دارد: EN (اروپا) و ASME (آمریکا). معمولا این اطلاعات را می‌توان در قسمت مشخصات فنی پروژه پیدا کرد.

  • انتخاب صحیح

شناخت نحوه عملکرد هریک از شیرآلات امری مهم و اساسی می‌باشد و باید با توجه به نوع سیستمی که قرار است شیرآلات روی آن نصب شود محصول مدنظر را انتخاب کرد. برای شناخت نحوه عملکرد و ویژگی‌های شیر می‌توان از کاتالوگ محصول یا برچسب مشخصات شیر استفاده کرد.

  • نوع شیرآلات

نوع شیر مورد نیاز معمولا توسط فرآیند و عملکرد اصلی شیر مشخص می‌شود. باید مشخص شود که شیر فقط برای ایزوله کردن جریان (قطع و وصل) و یا برای کنترل جریان استفاده می‌شود یا خیر. آیا برای جلوگیری از برگشت جریان از آن استفاده می‌شود یا به عنوان شیر اطمینان؟ آیا شیر در کاربری بخار استفاده می‌شود یا کاربری آبی؟ برای کاربری بخار معمولا از شیر کشویی و برای کاربری آبی معمولا از شیر پروانه ای استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: انواع خط لوله چیست؟

  • اکچویتور (عملگر)

زمانیکه شیر مورد نظر خود را انتخاب کردید باید نحوه عمل کردن آن را نیز مشخص نمایید. متداول‌ترین عملگرهای شیر عبارتند از:

  • دستی یا اهرمی
  • الکتریکی
  • پنوماتیک
  • هیدرولیک
  • خودفعال

 

نصب شیرآلات

نصب صحیح شیرآلات تاثیر قابل توجهی در طول عمر آن دارد، قبل از نصب محصول باید از تمیز بودن قسمت‌های انتهایی شیر، عملکرد صحیح، باز و بسته شدن آن و سالم بودن پوشش رنگ شیر مطمئن شد. در مراحل نصب شیرآلات نیز باید به نکاتی همچون تخلیه کامل خطوط لوله، استفاده از دستورالعمل جهت اتصال اجزای مخصوص شیر مانند فلنج، استفاده از شیر در موقعیت مناسب و آسیب ندیدن قسمت‌های خارجی شیر هنگام پر کردن محفظه دقت نمود.

  • تست شیرآلات

قبل از پر کردن حفره‌های ایجاد شده برای دفع شیر باید تست‌های هیدرواستاتیک انجام شود تا از عملکرد صحیح آن مطمئن شوید.

  • کلاس فشار شیرآلات

در بسیاری از موارد کلاس فشار شیرآلات باید مطابق با کلاس فشار سیستم لوله‌کشی باشد. در غیر این صورت باید بدانید که کلاس فشار از ترکیب فشار، دما و متریال بدنه اصلی یا بونت شیر به دست می‌آید. برای اینکه کلاس فشار را به درستی تعیین کنید بسیار مهم است که فشار و دمای سیستم لوله‌کشی را بدانید. اگر کلاس فشار را مطابق با شرایط عملیاتی سیستم تعیین کنید، ممکن است شیر انتخابی شما نتواند در بدترین حالت دوام بیاورد.

بیشتر بخوانید: استنلس استیل چیست؟

  • تمیز کردن شیر

برای عملکرد صحیح و افزایش طول عمر شیرآلات باید با استفاده از تجهیزات مناسب، بدنه و اجزای شیر را تمیز کرد. همچنین قبل از نصب شیر، خطوط لوله کشی شیرآلات باید تمیز شوند زیرا وجود آلاینده‌ها باعث آسیب دیدن شیر می‌شود.

  • بازرسی و تعمیر

باید در بازه‌های زمانی منظم شیرآلات را بررسی کرد به دلیل اطمینان از عملکرد صحیح و مطمئن شدن از آب‌بندی مناسب. در صورت به وجود آمدن آسیب باید قسمت مورد نظر ترمیم یا تعمیر شود. همچنین تست‌های نشتی باید منظم اجرا شوند تا نشتی‌های احتمالی به موقع شناسایی و رفع شوند.

امیدواریم از خواندن مقاله نگهداری و افزایش طول عمر شیرآلات صنعتی لذت برده باشید. در ادامه نظرات خود را برای ما قرار دهید.

سبد خرید فروشگاه